Sunday 12 February 2012

PERANTAUAN - apa guna?

depan mata aku, ramai yang bila mana mereka pulang ke kampung halaman selepas sejengkal masa di perantauan, mereka dengan mudah mencemuh gaya hidup, seni binaan, kualiti hidup dan sistem pendidikan di Malaysia.

diperkatakan oleh mereka yang dari mana mereka 'belajar' adalah  mempunyai sistem yang lebih baik. keindahan di luar sana adalah jauh lebih berseni-gempak-gebangnya dari apa yang ada di sini. malahan tidak ketinggalan juga kepada status paras rupa gender berlainan yang lebih sagak dan mengiurkan.urgh. itu perihal nafsu. lain kali aku ulas..

atau mereka sekadar lupa, apa maksudnya yang ingin disampaikan oleh orang tua zaman hang tuah bermain congkak, ianya berbunyi begini " jangan jadi kacang lupakan kulit". heh, mereka ni patutnya dengar lagu 'batu belah batu konkrit' berulang kali untuk faham rasanya. sebelum melangkah, konon akan sayangngi peluk bumi bertuah. bila dah lepak luar negara, rasa gembira menutupi kesempurnaan abadi.

atau lebih mudah untk fahami apa aku cuba sampaikan, cuba selami apa maksud hadirnya pekerja asing atau lebih mudah dikenali sebagai PATI di Malaysia ni yang jerih memikul simen dan memotong sawit, hanya sekadar untuk menyedut limpahan kekayaan nyata bumi bertuah kepada sanak saudara yang kekal tersepit kesusahan, di kampung halaman. kalau benar 'obesi' yang dia pergi tu bagus, mengapa tiada implimentation pada negara sendiri? konon di luar negara, kerjasama antara rakyat adalah tinggi. ada kau pergi kenduri kesyukuran jiran? ptuih!.sebagai manusia yang berkepala otak lebih mulia dari aku, kau sepatutnya lebih memahami cara nak majukan negara sendiri dengan apa yang kau pelajari. bukan mengherdik.

aku bukan apa. sekadar sedih dan malu melihat anak melayu yang mengagungkan kebudayaan luar berbanding diri sendiri. sistem pendidikan kita sampah? ceh. kau seolah berucap macam kau dulu belajar di Sekolah Menengah Agama Methodist Mexico la pulak. lu belajar pun sesilap dari sekolah pondok. never mistake to diffrentiate between the weakness of system and the stupidity of individu.


p.s: penulisan masih dalam tahap percubaan. bersedia untuk berubah dari 'kecacatan' kepada 'lebih sempurna dari sebelumnya'

OUT
badek_gonzalez

1 comment:

  1. Jangan jadi kacang lupakan kulit.
    Ramaikan yg lupa?

    tp kan, pepatah ni mcm sesuai untuk semua orang semua situasi tau.
    mcm orang yg lupa darah daging sebab harta. lupakan kawan yg pernah nagis sekali sekali sebab sesuatu. etc, kan. haha. civai.

    sempoi bro, this is classic :)

    ReplyDelete