Wednesday 15 February 2012

PERANTAUAN- DIMANA BUMI DIPIJAK

Ayahku serigala ibuku ular,
telapak kakiku tanah bumbung aku langit.

Hutan itu rumahku laut itu medanku,
gaung temanku ombak kekasihku,
berjalan aku mengelilingimu berhenti semua meladeni ku.

Ayahku serigala ibuku ular,
teguh itu hatiku setia itu ras aku.



Nota kaki: Gua mulakan dengan puisi ya. Bukan apa, puisi itu sebahagian dari bahasa jiwa. Tidak mengapa jika dipandang orang enteng, asalkan kita berbahasa.

Manusia ini sifatnya, berubah. Mungkin tidak dari sudut pemikiran dan pendirian, kerana semua orang sama hipokrit selalu berkata "mana aku berubah lah sial. aku sama mcm dulu-dulu lah". Macam civai. Hahaha.

Manusia ini perantau: bobrok langit pun bumi tetap dipenuhi dengan para perantau. Terbelah bumi pun, langit tetap idaman si perantau. Benar?

Gua melihat dari sudut gua sendiri- untuk apa gua menggelar diri gua sebagai perantau? Gua ini hamba hina, maka rugi amatlah jika gua tak meneroka bumi anugerah Yang Maha Kuasa ini, kan :)

Tp benar, bila kita bergerak ke satu keasingan, ke satu tempat, ke satu koma yg baru, secara spontan kita akan menjadi seorang yg bersifat menghakimi. Sebagai contoh, "apa lah orang Malaysia ni, romen dalam hotel. Aku dulu kerja kat Paris, bawah kaki Eiffel tu ramai orang beromen". Sebenarnya, diri sendiri yg ortodoks.

Setiap tempat punya caranya tersendiri; budaya, latar tempat, latar masyarakat, geografi, kepercayaan, dan segala bapak lancau lg. Untuk apa menafikan semua itu bila berada atau pernah berada di tempat orang sedangkan orang lain pula mahu meneroka cara hidup kita :)

Gua ini juga manusia dan secara automatiknya gua juga hipokrit. Mungkin nanti gua juga jadi seperti itu. Tapi, selagi kita percaya akan diri kita, teguhkan hati bahawa diri kita ini sebenarnya istimewa. Tak perlu menjadi sesuatu yg asing konon-konon nak jadi sebahagian dari trend. Tapi jangan pula terlampau konservatif sampai tak boleh pakai jeans dengan alasan jeans itu pakaian barat. Cuba cari pro dari globalisasi itu sendiri :)

-Gua cuma kutu. Sama seperti kalian-
Farysa Sinsabell

(Respon ke atas isu PERANTAUAN oleh Badek Gonzalez)

No comments:

Post a Comment