Monday 27 February 2012

Respon Kepada Pos Badek

Assalamualaikum....maaf ye wahai sahabat-sahabat kerana sedikit terlewat untuk meng’post’ bahan untuk blog ini.Lantaran saya sedang busy mencari sesuap nasi bagi memenuhkan tembolok yang semakin membusung ini..;p

PERANTAUAN SASAU

Kata orang dulu-dulu, banyak berjalan luas pengalaman.Kalau nak menuntut ilmu biar sampai ke negeri cina. Setiap orang ada sebab untuk berhijrah,mengembara ataupun merantau. Bagi aku, merantau adalah satu perkara yang baik kerana merantau bukan cuma untuk bergambar dengan lembu tompok2 di padang ragut ataupun hanya nak dapat segulung kertas yang tertulis di atas nya kejayaan yang belum pasti kemana.Ia lebih kepada menguji jati diri kita sebagai islam,melayu dan rakyat Malaysia.

Sudah menjadi adat kalau masuk kandang kambing mengembek, kalau masuk kandang harimau perlu lah mengaum supaya tidak dipandang pelik dan jelek oleh masyarakat sekitar, Cuma budaya dan adat yang akan kita adaptasi kan itu perlu la berlandaskan dengan norma-norma kehidupan kita sebagai islam dan adat ketimuran. Tak usah lah kita mendabik dada bangga dengan ke’urban’ an kehidupan masyarakat luar sehingga memandang hina akan tempat asal kamu. Baru setahun dua berguling di salji sudah mendabik dada bahawasanya X Calibur lagi hebat dari Taming Sari....phuuiiii... Salji tak kan menukar sawo matang kepada caucasian.

Yang Berkhidmat
XBUDAKNAKALX
Pengerusi Kelab Remaja Gebu Cawangan Tasek Gelugoq









No comments:

Post a Comment